آثار مثبت واقعه جمعه خونین
قتل عام حجاج اما در كنار تمام دردناكیش، ماهیت كشورهای مرتجع عرب و ارتباط و همكاری آنها را با استكبار جهانی به اثبات رساند. حضرت امام (رحمه الله علیه) در بـیان واقعی اثرات این واقعه در پاسخ تلگرام نماینده خود در حج نوشت :
اگـر هـزاران مـبـلـغ روحانی را به اقطار عالم می فرستادیم تا مرز واقعی بین اسلام راستین واسلام آمریكایی و فرق بین حكومت عدل و حـكـومت سرسپردگان مدعی حمایت از اسلام را مشخص كنیم ، بصورتی چنین زیبا نمی توانستیم .
حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان نیز در خاطرات خود می گوید: “در بازگشت ، گزارش حج خونین قبل از تشرف ، جناب آقای رسولی گفت : - حضرت امام ، چند بار سراغ شما را گرفته اند. هنگام تشرف از پله ها كه بالا می رفتم ، حضرت امام در اتاق و از پشت شیشه متوجه حقیر شدند و تبسم كردند. وارد شدیم و سلام كردم .
با خوشرویی و تبسم جواب فرمودند و ادامه دادند: قبول باشد. كی آمدید؟
عرض كردم : - دیروز. سئوال كردند: ان شاء الله سالم هستید؟ آسیبی ندیدید؟
مختصرا جواب عرض كردم و مشغول كارمان شدیم .
بعد از انجام كارها و انجام ملاقاتهای دستبوسی، دوباره به خدمت مشرف شدم و به عرض رساندم : - آقای كروبی سلام رساندند. بسیاری از مسلمانان كشورهای دیگر، از من به عنوان ایرانی مصرانه خواسته اند دست شما را از طرف آنان ببوسم . و بوسیدم. صحنه كشتار حجاج و سلاحهایی كه به كار گرفتند و كتك خوردن آقای كروبی را به عرض رساندم. از محافظت آقای كروبی سئوال كردند، عرض كردم كه از پلیس سعودی محافظ داشتند ولی در آن زمان نبودند. مردم سعی در محافظت ایشان داشتند، ولی همه با هم كتك خوردند.
سئوال كردند: تیر اندازی زیادی بود؟
همه آنچه را كه دیده بودم ، به عرض رساندم . سپس از ملاقات با گروهی از فلسطینی های ساكن در فلسطین اشغالی كه بعد از حادثه جمعه خونین در بعثه برای اظهار همدردی نزد ما آمدند گفتم : كه ما ضمن احساس دلگرمی از محبت و همدردی ایشان و خوشحالی از فرصتی كه پیش آمده آماده می شدیم تا با تشریح مواضع انقلابی اسلامی در مورد مسائل جهانی اسلام به ویژه مساله فلسطین، آنها را هر چه بیشتر به مشاركت در انقلاب و جهاد اسلامی علیه صهیونیسم ترغیب نمائیم ولی با كمال تعجب و ناباوری، واقعیت را فوق تصور خود یافتیم!
آنها بعد از احوالپرسی در حالی كه به شدت متاثر و گریان بودند، مشاهدات غمبار خود را از صحنه كربلای خونین مكه باز گو كردند. از قساوتهای سعودیهای آل یهود، گفتند: كه چگونه بر پیكر پاك زنان شهید چكمه می كوبیدند و كیفهای پول و دستبند و گردن بند آنها را با خشونت و ایجاد جراحت بیشتر بر جسد خونین آنها، می ربودند! از مظلومیت ملت ایران گفتند: كه ما تا كنون فكر می كردیم كسی مظلومتر از ما فلسطینیها نیست ولی در اینجا فهمیدیم كه شما از همه مظلوم ترید و دشمنان شما از همه بیرحم تر و پست تر! تا اینجا برای ما چندان غیر عادی نبود، زیرا هر انسان و مسلمان فهمیده ای كه شاهد این فاجعه بود، جز این قضاوتی نداشت، آنچه ما را به شگفتی بیشتر واداشت، تحلیل آنها از اصل قضیه بود و پیوند بنیاد ارتجاع با صهیونیستها و دیدگاه عمیق آنها از جنگ تحمیلی بود. آنها بدون این كه به ما مجالی بدهند بهتر و كامل تر از آنچه ما می خواستیم بگوئیم، گفتند: از رهبر الهی انقلاب اسلامی كه تنها امید است برای همه مستضعفین و رهائی قدس و فلسطین از جنگ كه سر نوشت تمام منطقه و كل مستضعفین به سر نوشت آن گره خورده است و از این كه راه قدس از كربلا می گذرد و از مكه و مدینه !و استدلال كردند كه تا صدام كافر و آل سعود منافق بر كشورهای منطقه حكومت می رانند، فلسطین آزاد سعود منافق بر كشورهای منطقه حكومت می رانند، فلسطین آزاد نخواهد شد زیرا كه آنها عامل بقای اسرائیل هستند، همانگونه كه اسلافشان عامل ایجاد اسرائیل بودند. آنها می گفتند كه جنگ شما در برابر صدام تنها علیه صدام نیست بلكه علیه اسرائیل و تمام استكبار جهانی است و ما پیروزی خود را بر غاصبان فلسطین در پیروزی شما در این جنگ می بینیم و…
صحبت با برادران فلسطینی به درازای شب كشید و افق سخنان دلپذیرشان سپیده سحر و فجر صادق را نوید می داد و ما خود را در رویایی شیرین می دیدیم و در شاهدان غروب جمعه خونین ، طلوع انقلاب جهانی را اسلام را… و بالاخره در پایان به محضر امام معروض داشتم كه همه تا قبل از جمعه خونین مكه از اینكه حضرت عالی آیه و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدركه الموت فقد وقع اجره علی الله را در آغاز پیام حج امسال انتخاب كرده بودید، متعجب و شگفت زده بودند. آن گاه كه حادثه اتفاق افتاد، به نكته قضیه پی بردیم و در عین حال ، تعجب و شگفت زدگی همه در چندان شد. تا قبل از این فراز از عرایضم ، حضرت امام با سئوالها و با نگاه و استماعشان، زبانم را در بیان ما وقع گویا می كردند و استقبالشان، گویای این بود كه در جستجوی اخبار جدید و اطلاع از مشاهده ها بودند. اما وقتی از آیه و پیام گفتم و خواستم در لفافه و كنایه از كرامت و چهره شان در هم كشیده شد!
انگار كه این مقوله نه تازه است و نه گفتنی. گویی كه نخواستند حتی با نگاه و در نگاهشان، چیزی را در این زمینه افشا كنند، كه : هر كه را اسرار حق آموختند مهر كردند و دهانش دوختند در پایان عرض كردم به لطف خدا و نفس شما اعمال را بدون وسواس انجام دادم و امام فرمودند: سعی كنید بعد از این هم همین طور باشید. روز بعد كه جناب حاج احمد آقا جهت دیدار اینجانب به منزل تشریف آوردند نقل كرد كه امام به ایشان فرموده بودند كه فلانی - رحیمیان - حرفها و خبرهای خوبی داشت و این نشان می داد كه در شرائطی كه عمده اخبار از حج خونین غم انگیز بود ظاهرا برای اولین بار از پیآمدهای مثبت و سازنده آن بخصوص در مورد فلسطینیها مطالبی را شنیده و خوشحال شده بودند.”
منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
فرم در حال بارگذاری ...