بعضی هادلالت،مقبوله عمربن حنظله،بر ولایت مطلقه فقیه را رد می کنند،ومعنای حاکم راقاضی معنامی کنند.
درپاسخ به آنهاچه می گویید؟
پاسخ
از جمله ادله ولایت فقیه که بر آن استدلال می شود مقبوله عمر بن حنظله می باشد .در این مقبوله امام صادق در بیان تکلیف مردم در حل اختلافات و رجوع به یک مرجع صلاحیت دار که حاکم بر مسلمین باشد چنین می فرماید:
« هر کس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحب نظر باشد و احکام ما را بشناسد او را به عنوان داور بپذیرید همانا من او را حاکم بر شما قرار دادم( قد جعلته علیکم حاکما) ،پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند حکم خدا را سبک شمرده اند و ما را رد کرده اند و ان کس که ما را رد کند خدا را رد کرده است و رد کردن خدا در حد شرک به خداست »
الکافی،ج1 ص67
- بدیهی است که منظور امام فقها می باشد که در حلال و حرام نظر دارند
- صحیح است که سوال راوی در مورد خاص یعنی مساله قضاوت بوده است اما در فقه مشهور است که خصوصیت سوال باعث نمی شود که پاسخ فقط اختصاص به همان مورد و محدوده داشته باشد.
- امام می گوید من فقیه را بر شما حاکم قرار دادم و نمی گوید بر شما قاضی قرار دادم عمومیت و اطلاق واژه حاکم همه موارد حکومت و حاکمیت را شامل می شود.
با توجه به این بیانات دلالت روایات بر ولایت مطلقه فقیه اشکار می شود.
نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، ایت الله مصباح ص102
- برخی فقها دلالت روایت بر ولایت فقیه در باب حکومت را کافی نمی دانند و اشکالاتی بر آن وارد کرده و معتقدند که باید از سایر ادله بر این مطلب استفاده کرد.
از جمله این فقها ایت الله مکارم می باشد .ایشان در مقام پاسخ به روایت می آورد:
« شکی در این نیست که کسی که به موارد استعمال کلمه « حکم و تحکم» در قرآن و روایات و آثار مراجعه کند در می یابد که مراد از آن قضائ و قضاوت است نه حاکم و حکومت ،بله در فارسی کلمه حاکم ظاهر در حکومت است و شاید منشا اشتباه افراد همین مساله است .
مانند ایات بسیاری که می گوید:
« ان الله یحکم یوم القیامه بین الناس» یعنی خداوند روز قیامت بین مردم داوری و قضاوت می کند.
و یا خطاب به کفار می گوید:
« کیف تحکمون» چگونه قضاوت و داوری می کنید.
و آیاتی که درباره حکم کردن داود و پیامبر در قرآن امده است در مورد اختلاف مردم.
- لذا راغب در مفردات خود معنای اصلی حکم را چنین می اورد:
« ان الحکم بالشیئ ان تقضی بانه کذا او لیس بکذا»
« حکم کردن به چیزی یعنی قضاوت و داوری کردن به چیزی که این گونه است یا این گونه نیست»
مفردات راغب،ص248
ایشان پس از طرح اشکالات دیگر به این مقبوله می آورد:
« از انچه گذشت بدست می آید که این روایت تنها در مورد قضاوت کردن آن هم شبهات موضوعیه و حکمیه است و ارتباطی با حکومت فقیه ندارد»
انوار الفقهاهه،کتاب البیع ،ایت الله مکارم،ص459
انگاه ایشان به ذکر سایر ادله در اثبات ولایت فقیه می پردازد.
منبع :کانال تلگرام پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
فرم در حال بارگذاری ...