این روزها در فضای مجاری این مطلب دست به دست می چرخد.
در این نوشتار تکذیبیه این متن را می آوریم.
شیوه صحیح قرآن به سر نهادن:
در آن بخش از دعا که قرآن ها را برابر چهره می گیرند،قرآن را به شکل استخاره باز کرده و روبروی چهره می گیریم. آنجا هم که بنا است قرآن بر سر گذاشته شود بدون این که صفحه باز شده تغییر کند آن را روی سر قرار دهید. به این شکل که قرآن به شکل باز شده و رو به بالا باشد. یعنی صفحات و نوشته ها رو به آسمان و جلد قرآن روی سر قرار می گیرد.بعد از برداشتن قرآن از سر آن صفحه را علامت گذارده یا شماره صفحه را حفظ کنید تا سر فرصت مطالعه کنید.آنچه در این 2 صفحه به دست شما رسیده، تقدیری است که در شب قدر مقدر شده. یعنی خوانشی است بر احوالات شما در سالی که پیش رو دارید. اینگونه است که آن چه در شب قدر نازل می شود سرنوشت یک ساله را معین می کند.خوشا به حال آنانی که در این چند شب، هر شبشان صفحه ای روشن تر و پسندیده تر از شب قبل دارد.
منبع: هزار و یک نکته حضرت علامه حسن حسن زاده آملی
پاسخ:
هرچی گشتیم غیر از لینکی که مربوط به سایت بالاترین آن هم از یک وبلاگ غیر معتبر که چنین مطلبی رو ذکر کرده نیافتیم چه اینکه سایت بالاترین از سایت های معاند نظام نیز هست.
فلذا در بیانات خود علامه و سایت های منسوب به ایشان هم چیزی اشاره نشده است . از طرفی در هیچ یک از سخنان بزرگان و علما تا به حال به این گفته علامه حتی اشاره نشده که هیچ همه مطلبی که در زیر قرار میدهم رو فقط بیان کرده اند.
آنچه در احادیث در ارتباط با اعمال و دعایی که همراه با قرآن در شب قدر خوانده میشود، آمده از دو بخش تشکیل میشود:
بخش اول مربوط به باز کردن قرآن و قرار دادن آن در مقابل است که این از اعمال شبهای قدر است.
بخش دوم مربوط به قرآن سر گرفتن میباشد. سید ابن طاووس دو روایت از کتاب «إِغَاثَةِ الدَّاعِی» به صورت سندهای مختلف نقل کرده و قرآن به سر گرفتن را جزو اعمال مخصوص شبهای قدر ذکر مینماید، که شرح آن به زبان عربی در سایت استاد موجود است
«ذَکَرْنَا إِسْنَادَنَا إِلَیْهِ فِی کِتَابِ إِغَاثَةِ الدَّاعِی عَنْ عَلِیِّ بْنِ یَقْطِینٍ رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ مَوْلَانَا مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ(ع) یَقُولُ فِیهِ خُذِ الْمُصْحَفَ فِی یَدِکَ وَ ارْفَعْهُ فَوْقَ رَأْسِکَ وَ قُلْ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلَى خَلْقِکَ وَ بِکُلِّ آیَةٍ هِیَ فِیهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّهِ عَلَیْکَ وَ لَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّهِ مِنْکَ یَا سَیِّدِی یَا سَیِّدِی یَا سَیِّدِی یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ بِحَقِّ کُلِّ إِمَامٍ وَ تَعُدُّهُمْ حَتَّى تَنْتَهِیَ إِلَى إِمَامِ زَمَانِکَ عَشْرَ مَرَّاتٍ فَإِنَّکَ لَا تَقُومُ مِنْ مَوْضِعِکَ حَتَّى یُقْضَى لَکَ حَاجَتُکَ وَ تَیَسَّرَ لَکَ أَمْرُک»؛علی بن یقطین از امام کاظم(علیه السلام) نقل میکند که آن حضرت فرمود: «مصحف شریف را در دست بگیر و بر سر بگذار و بگو: «اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلَى خَلْقِکَ وَ بِکُلِّ آیَةٍ هِیَ فِیهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّهِ عَلَیْکَ وَ لَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّهِ مِنْکَ یَا سَیِّدِی یَا سَیِّدِی یَا سَیِّدِی» پس ده مرتبه بگو «یَا اللَّهُ»، و ده مرتبه «بِحَقِّ مُحَمَّدٍ»، و همینطور هر کدام از امامان(علیه السلام) را بشمار و ده مرتبه بگو تا وقتی که به نام امام معاصر با خودت رسیدی، نام آن حضرت را نیز ده مرتبه صدا بزن. که اگر چنین کنی حاجات تو برآورده میشود و امور زندگی بر تو آسان میشود.
در روایت دیگر که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است، در ابتدای دعا «اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ» نیز آمده است و به جای عبارت «بِحَقِّ کُلِّ إِمَامٍ وَ تَعُدُّهُمْ»، نام تک تک امامان(علیه السلام) آمده است و در پایان امام(علیه السلام) میفرماید: «وَ تَسْأَلُ حَاجَتَکَ»؛ هر حاجت که دارى از خدا طلب کن.
از طرف دیگر، توصیه شده که قرآن را هنگام برخورد با گرفتاریها و بدون اختصاص به زمان خاصی بر سر بگیریم و طبیعی است که انجام آن در شبهای قدر دارای اثر بیشتری خواهد بود.
در روایت آمده است: هر بدهکار و گرفتاری که پس از دو رکعت نماز مخصوص، قرآن را به سر میگیرد و نام خدای متعال، پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیه السلام) را ده مرتبه صدا بزند، حاجات او برآورده میشود. و چه شبی مبارکتر از شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم که انسان در رفع گرفتاریها و برآورده شدن حاجات این اعمال را انجام دهد.
در هیچ منبع معتبری مطلبی مبنی بر نحوه برسر گذاشتن قران و یا صفحات آن دیده نشد
نظر از: وصال [بازدید کننده]
بسیار عالی
خداخیردنیا و آخرتتان عطا کند.
یاعلی
فرم در حال بارگذاری ...