معارف توحیدی که در خطبه فدکیه به کار رفته است عبارتند از:
1. ستایش مخصوص خداست: «الحمدالله علی ما انعم»
2. شکر الهامات الهی: «وله الشکر علی ما الهم»
3. ستایش مکرّر: «والثناءُ بما قدَّم»
4. شکر نعمات ناخواسته : «و سبوغ آلاء اَسداها و تمام مننٍ والاها»
5. افزونی نعمت در مقابل شکر نعمت: «و ندَبُهم لِاستزادتها بالشکر لاتّصالها»
6. اخلاص؛ تأویل توحید: «واشهد ان لااله الاالله وحده لاشریک له. کلمةٌ جعل الاخلاص تأویلها».
7. اذعان فطری به ذات احدیت: «و ضمّن القلوب موصولها»
8. اذعان عقلی به ذات احدیت: «و انارَ فی التفکر (الفکر) معقولها»
9. بیان صفت سلبی: «الممتنع عن الابصار رؤیتُه و مِن الاَلسُن صفتُه و مِن الاوهام کیفیتُه»
10. تبیین توحید افعالی: «ابتدعَ الاشیاء لامن شیءٍ کان قبلها و انشأها بلا احتذاء اَمثلةٍ امتَثَلها کَوّنها بقدرته و ذرأها بمشیته من غیر حاجة منه الی تکوینها و لا فائدة له فی تصویرها».
11. اهداف آفرینش : «الا تثبیتاً (تبییناً) لحکمته و تنبیهاً علی طاعته و اظهاراً لقدرته و تعبّداً لبریّته و اعزازاً لدعوته».
12. فلسفه ثواب و عقاب: «ثمّ جعل الثوابَ علی طاعته و وضع العقابَ علی معصیتهِ، زیادة لعبادهِ عن نقمته و حیاشةً لهم الی جنّتِهِ».
13. سرّ نبوت: «واشهد ان أبی محمداً (صلیالله علیه واله) عبدهُ و رسولهُ اختاره و انتجبه قبلَ انْ ارسله …. اذالخلائق بالغیب مکنونة و بِسَتْرِ الاهاویل مصونةٌ…»
14. تبیین هدایت: «و دَعاهُم الی الصّراط المستقیم»
15. حقیقت موت و صلوات: «ثمّ قبضه اللهُ الیه قبض رأفة و اختیار و رغبة و ایثار محمدٌ صلیالله علیه واله عن تَعب هذه الدار فی راحة قدحُفَّ بالملائکه الابرار… صلیالله علی ابی، نبیّه و امینه علی وحیه و صفیّه و خیرته منالخلق و رضیّه و السلام علیه و رحمة الله و برکاته».
منبع: سیده مهناز توکلی، “توحید در خطبه فدکیه حضرت زهرا (سلام الله علیها)”
مطالعات راهبردی زنان ،1387 شماره 39
نظر از: خدیجه پورطالبی [بازدید کننده]
جالب بود
نظر از: آرام جانم [عضو]
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو]
نظر از: وصال [بازدید کننده]
در ضمن از اینکه ذکر منبع می گردد بسیار عالی است.
یاعلی
نظر از: وصال [بازدید کننده]
ابا سلام از به روز بودن مطالب شما سپاسگذارم.
ان شاءالله موفق باشید.
فرم در حال بارگذاری ...