این که گفته میشود “المجاز قنطرة الحقیقة” مراد چیست؟ نظر اسلام را در مورد “عشق مجازی” بفرمایید
پاسخ
جواب اجمالی:
1. از نظر اندیشمندان اسلامی یک عشق حقیقی بیشتر در عالم وجود ندارد و آن عشق به خدا است و سایر عشقها، عشق کاذب یا غیر حقیقی یا مجازی هستند و بلکه اطلاق عشق بر غیر خدا صحیح نیست؛ چون آنها شوق هستند، نه عشق. خصوصیت آنها این است که انسان تا آن معشوقها را ندارد به آنها علاقه و عشق دارد، ولی پس از وصول کمکم علاقهی نسبت به آنها کم شده و از بین میرود، در حالی که عشق حقیقی آن است که پس از وصول نه تنها کم نمیشود، بلکه زیادتر هم می گردد.
2. عشق مجازی به سالک عارف برای تلطیف روح، کمک می رساند؛ زیرا عاشق همواره متوجه معشوق است و سعی در به دست آوردن دل او دارد و حاضر است برای رضای او از همه چیز دست بکشد.
3. عشق مجازی انسان را از علایق و دلبستگیهای این جهان آزاد کرده و تمام هموم و خواسته های او را در یک جهت متمرکز می کند، و همین کار باعث می شود که توجه او به معشوق حقیقی، نسبت به دیگران آسان تر باشد؛ زیرا دیگران باید از هزاران خواسته و هدف دست بردارند، اما او از همه دست کشیده و فقط باید از یک مورد دل برکند تا به آستان معشوق حقیقی برسد.
4. بعضی استعداد این که مستقیماً عشق الهی در وجودشان شعله ور شود ندارند، ولی در اثر ابتلا به عشق مجازی و ارضا نشدن بعد از وصول متوجه عشق حقیقی می شوند و می فهمند که تنها معشوق لایق به عشقشان و تنها موجود سزاوار محبت خدا ست.
5. علمای اسلام در مورد عشق مجازی اکثراً اظهار نظر قطعی نکرده اند. البته عرفا و صوفیان عموماً طرفدار عشق مجازی هستند، ولی عده ای از فقها و متکلمین شدیداً با عشق مجازی مخالفت کرده و آن را نوعی انحراف از عشق حقیقی، بلکه انحراف از دین برمیشمارند. و اصولاً اطلاق واژه ی “معشوق” را بر خدا صحیح نمیدانند و کلّاً آثار منظوم صوفیان در مورد عشق را ناشی از تمایلات جنسی یا شکست در عشقهای مادی می دانند.
منبع: برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو]
خوب بود
فرم در حال بارگذاری ...