موضوع: "رمضان"
بسم الله الرحمن الرحیم،
سائل نخورد ثانیه ای غصه ی نان را، تا سفره ی احسان کرم خانه ی تان هست..
بی قرار تر از همیشه قدم گرفتم..
دل در سینه قراری نداشت و تپش های قلبم را می شنیدم..
آماده ی نوکری بودم برای در خانه ی امیرالمومنین و حضرت زهرا..
تا شادمانی شان را به عموم مردم تبریک گویم..
روز عجیبی بود همه چیز غیر منتظره اما در نهایت زیبایی رقم خورد…
مثل همیشه سختی ها بود اما از جایی که انتظار نمی رفت همه چیز مهیا می شد. امشب عجیب، این شادمانی با ما عجین گشت…
در بحبوحه ی شهر که صدای شادی از کوچه پس کوچه هایش به گوش نمی رسید سفره ای انداختیم به وسعت دلمان.
یا صاحب الزمان…
ستاد استهلال را به کدامین سرزمین بفرستیم برای رؤیت رویت ؟؟؟!!!!
“"این الاقمار المنیره”
یابن البدور المنیره”
متی ترانا ونراک ………….
به کجا بیایند برای دیدنت یا مهدی؟…
اللهم عجل لولیک الفرج…
بسم الله الرحمن الرحیم
دعای روز بیست و نهم
متن :
اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَةِ وَ ارْزُقْنِی فِیهِ التَّوْفِیقَ وَ الْعِصْمَةَ وَ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ غَیَاهِبِ التُّهَمَةِ یَا رَحِیماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِین. [1]
ترجمه :
اى خدا در این روز مرا به رحمت خود درپوشان و هم توفیق و حفظ از گناهان روزى فرما و دلم را از تاریکیهاى شکوک و اوهام باطل پاک دار اى خداى مهربان بر اهل ایمان.
اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَةِ
ای خدا من را به رحمت خودت بپوشان ؛ «غش»به معنی مخفی کردن است ؛ اگر کسی عیب جنس را بپوشاند در اصطلاح می گویند : غش در معامله کرده است و در حدیث آمه است که : « لَیْسَ مِنَّا مَنْ غَشَّ مُسْلِماً » [2] کسی که آب در شیر می ریزد به مردم می فروشد مسلمان نیست ؛ کسی که مال عیب دار را به دیگرب می فروشد و عیب آن را مخفی می کند مسلمان نیست و همچین آدمی خیر هم نمی بیند . اگر رحمت الهی شامل حال ما بشود خیر زیادی به ما می رسد .
فرازهایی از وداع حضرت امام سجاد (علیه السلام) با ماه مبارک رمضان
بدرود اى بزرگ ترين ماه خداوند و اى عيد اولياى خدا
بدرود اى ماه دست يافتن به آرزوها ، اى ماه سرشار از اعمال شايسته بندگان خدا
بدرود اى ياوری كه در برابر شيطان ، ما را ياری نمودی و اى همنشینی كه راه هاى نيكوکارى را پيش پاى ما هموار ساختى
بدرود كه آزاد شدگان از عذاب خداوند ، در تو چه بسيارند و چه نيكبخت است آن كه حرمت تو را نگاه داشت
بدرود كه درنگ تو براى گناهكاران چه به درازا كشيد و هيبت تو در دل مومنان چه بسيار بود
بدرود كه سرشار از بركات ، بر ما وارد شدی و ما را از آلودگى هاى گناه شست و شو دادى
بدرود كه چه بدی ها كه با آمدنت از ما دور شد و چه خيرات كه نصيب ما گردید.
صحيفه سجاديه ، دعای چهل و پنجم
رهبر انقلاب: یک ماه روزه گرفتید و باتوجه نماز خواندید و دعا کردید. این را حفظ کنید. نماز و روزه باتوجه، ما را به سمت اهداف اسلام پیش می برد. اگر می بینید درجوامعی مسلمانان به اهداف اسلام نزدیک نشده اند، یکی از عیوبشان این است که به روح عبادت توجه نداشتند.
تاریخ: ۱۳۶۹/۲/۶
چرا حال عبادت ندارم؟
گفت: برای هر کاری حال دارم، اما هنگام نماز و قرآن و این جور اعمال، بی حال میشم. نمیدونی چرا حال عبادت ندارم؟
گفتم: به خاطر اعمالته.
گفت: یعنی چی؟ منظورت چیه؟
گفتم: یک نگاهی به دعای ابوحمزه ثمالی بنداز، امام سجاد علیه السلام عوامل بی حالی در عبادت را شمردند:
اللَّهُمَّ إِنِّی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ تَهَیَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلاةِ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ نَاجَیْتُکَ أَلْقَیْتَ عَلَیَّ نُعَاسا إِذَا أَنَا صَلَّیْتُ وَ سَلَبْتَنِی مُنَاجَاتَکَ إِذَا أَنَا نَاجَیْتُ مَا لِی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلَحَتْ سَرِیرَتِی وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِینَ مَجْلِسِی عَرَضَتْ لِی بَلِیَّةٌ أَزَالَتْ قَدَمِی وَ حَالَتْ بَیْنِی وَ بَیْنَ خِدْمَتِکَ،سَیِّدِی لَعَلَّکَ عَنْ بَابِکَ طَرَدْتَنِی وَ عَنْ خِدْمَتِکَ نَحَّیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُسْتَخِفّا بِحَقِّکَ فَأَقْصَیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُعْرِضا عَنْکَ فَقَلَیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْکَاذِبِینَ [الْکَذَّابِینَ] فَرَفَضْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی غَیْرَ شَاکِرٍ لِنَعْمَائِکَ فَحَرَمْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی فِی الْغَافِلِینَ فَمِنْ رَحْمَتِکَ آیَسْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِینَ فَبَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ خَلَّیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِی فَبَاعَدْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ بِجُرْمِی وَ جَرِیرَتِی کَافَیْتَنِی،أَوْ لَعَلَّکَ بِقِلَّةِ حَیَائِی مِنْکَ جَازَیْتَنِی…(1)
خدایا هر وقت گفتم الآن آماده شدم و در پیشگاهت به نماز ایستادم و قصد مناجات با تو را داشتم، چرتى بر من افکندى، و حال مناجات را از من گرفتى، مرا چه شده؟هروقت گفتم درونم شایسته شد، و جایگاهم به جایگاه توبه کنندگان نزدیک گشت، برایم گرفتارى پیش آمد، بر اثر آن گرفتارى پایم لغزید و میان من و خدمت به تو مانع شد. سرور من:
1. شاید مرا از درگاهت رانده اى و از خدمتت عزل کردی
2. یا مرا دیده اى که حقّت را سبک مى شمارم پس از پیشگاهت دورم ساختى
3. یا شاید مرا روى گردانان از خودت مشاهده کردى پس مرا مورد خشم قرار دادى
4. یا شاید مرا در جایگاه دروغگویان یافتى، پس به دورم انداختى
5. یا شاید مرا نسبت به نعمتهایت ناسپاس دیدى، پس محرومم نمودى
6. یا شاید مرا از همنشینى با علما غایب یافتى، پس خوارم نمودى
7. یا شاید مرا در گروه غافلان دیدى، پس از رحمتت ناامیدم کردى
8. یا شاید مرا انس یافته با مجالس بیکاره ها دیدى. پس مرا به آنان وا گذاشتى
9. یا شاید دوست نداشتى دعایم را بشنوى پس دورم کردی
10. یا شاید به خاطر جرم و جنایتم، کیفرم نمودى
11. یا شاید براى کمى حیایم از تو مجازاتم نمودى.
و بعد ادامه دادم: دوست من، حالا فهمیدی چرا حال عبادت نداری؟…
پی نوشت:
1. فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی
منبع: ghasedoon.blog.ir
ربنا اننا سمعنا منادیا ینادی للایمان ان امنوا بربکم فامنا
پروردگارا همانا ما صدای منادی که مردم را بسوی ایمان دعوت می نمود،شنیدیم و ایمان آوردیم .
، آن منادی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است که مردم را به سوی ایمان ندا کرد و در باطن کلمه ایمان همه معارف الهی نهفته است و آنها ندای پیامبر(صلی الله علیه و آله) را لبیک گفتند، و دعوت حق را اجابت کردند، تا از گناهان و بدیها ومردن درحال کفر و گناه برهند و به آمرزش و رحمت و بهشت خدا راغب گردیدند.
ربنا فاغفرلنا ذنوبنا و کفر عنا سیئاتنا و توفنا مع الابرار
ای پروردگار ما، گناهان ما را بیامرز و بدیهای مارا بپوشان و هنگام مرگ ما را با نیکان محشور گردان در اینجا مؤمنان طلب وفای وعده الهی شامل آمرزش و رحمت را نمودند که رسول خدا به اذن پروردگار آن را برای مؤمنان ضامن شده بود.
منبع: خلاصه تفسیر المیزان ذیل آیه
تفسیر آیات ۴۷_۴۹
در این آیات به ذکر عظمت خداوند در آفرینش پرداخته شده که می فرماید:ما آسمان و زمین را گستردیم و چه خوب گستراننده ایم.با توجه به کشفیات جدید در علم نجوم در مورد گسترش جهان همان چیزی رو اثبات کرده اند که قرآن کریم یادآور آن است؛یعنی ستارگانی که در یک کهکشان قرار دارند به سرعت از مرکز کهکشان دور می شوند و این فاصله گیری ۶۶ هزار کیلومتر در ثانیه می باشد. ژرژ گاموف می گوید:فضای جهان از میلیاردها کهکشان تشکیل شده و در یک حالت انبساط سریع است و جهان مادر سکون نیست.
پس از ذکر آفرینش آسمانها و زمین درباره حیوانات و انواع گیاهان می فرماید:ما از هر چیزی دو زوج آفریدیم،باشد که پند و عبرت بگیرید.
(تفسیر یک جلدی مبین,ابوالفضل بهرام پور,صفحه۵۲۲)
تفسیر آیه ۵۶ذاریات
این آیه هدف از خلقت انسان را بندگی خدا می داند؛ زیرا مقدمه ی بندگی معرفت و شناخت خداوند است لذا فرمود:من جن و انس رو نیافریدم جز برای اینکه مرا بپرستند و من از آنها نمی خواهم که به من روزی دهند و هیچ گاه نمی خواهم مرا طعام کنند.خداست که به بندگانش روزی می دهد و صاحب قدرت استوار است.در آیه ی دیگر می فرماید:هدف از خلقت انسان عمل احسن است:(لیبلوکم ایکم احسن عملا) عالم را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک بهترین عمل را می آورد.(ملک۲)خدا ما را آفریده است تا رحمتی را شامل ما گرداند (الا من رحم ربک و لذلک خلقهم) برای هدف رحمت رسانی آفرید(هود۱۱۸) منتهی خدا خواسته است این رحمت را از طریق عبودیت و بندگی عطا کند،پس عبودیت،اصل هدف است و بقیه فرع بر آن.
(تفسیر یک جلدی مبین,ابوالفضل بهرام پور,صفحه۵۲۳)