سلام عليکم…..
امروز یکی از شبهات وارده در آیات قران که اصولا از سمت برادران اهل تسنن وارد می شود مطرح می کنیم البته به همراه پاسخ…..
متن شبهه: در آیه 55 مائده، جمله حالیه ی(و هم راکعون) هم حال (یؤتون الزكاة) است و هم حال (یقیمون الصلاة). چون یوتون به یقیمون عطف شده پس (و هم راکعون) تنها حال یوتون نیست و حال هر دو می باشد. مانند آیه 3 نمل. حال اگر اینگونه باشد ترجمه اینگونه می شود که: کسانی که نماز را در حال رکوع برپا می دارند و زکات را هم در حال رکوع می پردازند. که بخش اول یک جمله بی معنی است چون امکان ندارد کسی در حال رکوع نماز بخواند چون رکوع جزئی از نماز است. پس راهی نیست جز اینکه بگوییم راکعون به معنای خشوع است. که ترجمه اینگونه می شود: کسانی که خاشعانه نماز برپامیدارند و خاشعانه زکات می دهند.و در نتیجه این آیه ربطی به قضیه اعطای انگشتر در نماز توسط امام علی ندارد.
✅پاسخ:
1.آیه را باید با توجه به شان نزول آن معنا کرد.
2.به اجماع مفسران شیعه وسنی این آیه در شان حضرت علی نازل شد.
3.از طریق روایات شیعه شکی در این شان نزول نیست. روایات فراوانی دراین باره آمده است که می توانید رجوع کنید به:
منبع: تفسیر برهان،ج2 ص315 به بعد
منبع:تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج1 ص643 به بعد
منبع: بحار الانوار،ج35 ص183 باب 4
4.روایات فراوانی نیز که علمای اهل سنت نقل کرده اند این شان نزول را تایید می کند
منبع: در المنثور،ج2 ص293- اسباب النزول،ص148- کشاف،ج 1 ص649- تفسیر طبری،ج6 ص186- کنزالعمال،ج6 ص319- شواهد التنزیل،ص 161 تا 168-
5.علامه امینی در الغدیر نزول این آیه درباره علی علیه السلام را از حدود 20 کتاب از اهل سنت نقل می کند
منبع: الغدیر،ج2 ص52 و53
6.مرحوم شوشتری در احقاق الحق همین معنی را از کتب بیشتری نقل می کند
منبع: احقاق الحق،ج2 ص399 -407
7.الوسی بزرگ مفسر اهل سنت می گوید:
“بیشتر اهل حدیث واخبار بر این اعتقادند که آیه ولایت در شان علی نازل گردید”
منبع: روح المعانی،ج6 ص167
8.جرجانی بزرگ عالم اهل سنت می گوید:
“امامان تفسیر براین نکته اجماع دارند که مراد از آیه ولایت علی می باشد که در رکوع نماز انگشتر خودرا به گدا بخشید وآیه نازل شد”
منبع: شرح المواقف،ج8 ص360
9.تفتازانی از بزرگ متکلمین اهل سنت می گوید:
“به اتفاق مفسران هنگامی که گدایی از علی درخواست کمک نمود وآن حضرت انگشتر خودرا درحال رکوع نماز به او داد این آیه در شان او نازل شد”
منبع: شرح المقاصد،ج2 ص288
10با توجه به آنچه آمد :
صفحات: 1· 2
فرم در حال بارگذاری ...